دسته‌بندی نشده

۳ نکته‌ی مهم درباره‌ی قهوه ترک که باید بدانید

قهوه‌ ترک یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین انواع قهوه است که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. قهوه‌ی ترک در واقع سبکی از قهوه است که با استفاده از دانه‌های بسیار ریز و آسیاب شده‌ی قهوه، بدون اینکه فیلتر شود، تهیه می‌شود. در این چند دقیقه تا خواندن این بخش قصد داریم ۳ مورد از سوالات رایج در مورد دم کردن قهوه‌ی ترک را پاسخ دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

دانه قهوه در مسیر جهان‌گشایی‌اش بود که در سال ۱۵۱۷ بعد از حمله امپراتوری عثمانی به یمن سر از ترکیه درآورد. شاید آن زمان امپراطور عثمانی فکر هم نمی‌کرد این قهوه نه تنها دل خودش که بعدها دل مردم ترکیه و حتی دنیا را ببرد. اما اکنون قهوه ترک که ره‌آورد آن زمان است بخش جدایی‌ناپذیر از روانه‌های مردم ترکیه و دنیا شده و در قصه مادربزرگ‌ها و دورهمی‌ها و کافه‌گردی‌ها همراه افرادی است که می‌خواهند غم‌ها و شادی‌هایشان را با قهوه گره بزنند.

مادربزرگم بیشتر عمرش را کار کرد و زمان کمی را به خلوت و یا همنشینی با دوستانش گذراند؛ اما معمولا در آن روزهای نادری که در خانه بود، دوستانش را برای نوشیدن یک فنجان قهوه ترک دعوت می‌کرد. قبل از آمدن آن‌ها، از من می‌خواست دو سینی بچینم؛ اولی با فنجان قهوه ترک و دومی با لیوان‌های آب. ما همیشه یک چیز شیرین هم برای سرو قهوه داشتیم.

گذشته از این ها اشاره ای کنم به ۳ نکته مهم درباره ی قهوه ترک

همان‌طور که می‌دانید، قهوه‌ی ترک با ذائقه‌ی ما ایرانی‌ها سازگار است و در اکثر خانه‌ها در کنار چای، قهوه‌ی ترک هم طرفدار زیادی دارد.

۱. سوال اول: قهوه را باید با آب سرد درست کنیم یا آب گرم یا آب ولرم؟

صد در صد آب سرد گزینه‌ی بهتری است، زیرا باعث می‌شود تا قهوه‌ی شما بهتر دم بکشد و غلظت مناسب‌تری داشته باشد.

۲. سوال دوم: مقدار پودر قهوه باید چه‌قدر باشد؟

یک فرمول بسیار ساده برای این موضوع وجود دارد؛ میزان قهوه به آب باید ۱ به ۱۰ باشد. یعنی اگر ۱۰۰ گرم آب برای یک فنجان قهوه استفاده می‌کنید، ۱۰ گرم هم پودر قهوه نیاز دارید.

۳. سوال سوم: قهوه باید روی شعله‌ی کم باشد یا زیاد؟

قطعا کم؛ زیرا زمان بیشتری برای دم کشیدن صرف می‌شود و نتیجه‌ی نهایی طعم و غلظت مناسبی را ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید